[ Pobierz całość w formacie PDF ]
wzajemne odpytywanie siÄ™
praca z tekstem
zdania niedokończone
4. Literatura pomocnicza
K. Romaniuk, A. Jankowski, L. Stachowiak, Komentarz praktyczny do No-
wego Testamentu, t. I, Poznań Kraków 1999.
X. Léon-Dufour, SÅ‚ownik teologii biblijnej, PoznaÅ„ 1994.
II. PROPOZYCJA ORGANIZACJI KATECHEZY
1. Plan katechezy
A. Wstęp
Wspólnie odmawiamy Credo.
B. Rozwinięcie
Wyjaśniamy, że wyznanie przez Piotra miłości do Jezusa jest warunkiem
powierzenia mu zadań w Kościele.
JEZUS DZIAAA I ZBAWIA. Podręcznik metodyczny do religii dla II klasy gimnazjum
© Wydawnictwo WAM, 2005
24. Powołuje Piotra 61
C. Zakończenie
Zastanawiamy się nad sposobami okazywania miłości Bogu.
2. Katecheza
A. Wstęp
Rozpoczynamy wspólną recytacją Credo. Stawiamy problem katechezy:
Czy wystarczy powiedzieć wierzę w Boga , by móc nazywać siebie
uczniem Jezusa?
B. Rozwinięcie
Prosimy, by uczniowie przypomnieli sobie postać św. Piotra i w pracy
indywidualnej przygotowali możliwie dużo pytań dotyczących jego osoby.
Poszczególni uczniowie zadają pytania, a chętni udzielają odpowiedzi.
W podsumowaniu zwracamy uwagę na fakt, że Piotr, chociaż był uczniem
Jezusa, nie ustrzegł się zdrady swego Mistrza i dlatego Jezus po swoim
zmartwychwstaniu, zlecając mu ważne zadanie w Kościele, pyta go o coś
szczególnego.
Prosimy, by uczniowie przeczytali tekst J 21, 15-17 i znalezli w nim, o co
Jezus pyta Piotra oraz jakie zadania mu powierza. Podkreślamy, że miłość,
którą Piotr wyznaje Jezusowi, jest ważniejsza niż jego wcześniejsze zapar-
cie się Mistrza. Dla Jezusa ważne było, aby Piotr uświadomił sobie, że bez
Niego ani on, ani nikt inny nie jest w stanie dotrzymać danych wcześniej
Jezusowi obietnic. Jezus, który umacnia Piotra, daje mu zdolność do pój-
ścia za Nim i moc do wypełniania powierzonego mu zadania. Polecenie
Jezusa paś owce moje oznacza, że Piotr nie jest właścicielem wierzą-
cych, lecz że jego rola polega na zarządzaniu domem, zapewnieniu domow-
nikom (uczniom, wierzącym) czułej, pełnej miłości troski, podobnej do tej,
którą darzy swoje owce Dobry Pasterz Jezus Chrystus. Poza Piotrem tę
samą rolę mają do spełnienia wszyscy kolejni Jego następcy, papieże.
C. Zakończenie
Zwracamy uwagę, że od chwili chrztu świętego Jezus od wszystkich
swoich uczniów domaga się miłości. Jej wyrazem jest udział w Eucharystii,
JEZUS DZIAAA I ZBAWIA. Podręcznik metodyczny do religii dla II klasy gimnazjum
© Wydawnictwo WAM, 2005
62 IV. Ukrzyżowany i Zmartwychwstały
podczas której zostajemy umocnieni, by służyć dobru ludzi i ich życiu z Bo-
giem. Zastanawiamy się, w jaki sposób możemy okazać miłość. Uczniowie
kończą podane niżej zdania:
" ODPOWIADAJC NA POWOAANIE JEZUSA, CHCIAABYM...
" BY UCZNIEM CHRYSTUSA TO ZNACZY...
" WIERZCY TO CZAOWIEK, KTÓRY...
" JEZUS OCZEKUJE OD SWOICH UCZNIÓW...
" WARUNKIEM WIERNOZCI BOGU JEST...
" ...
Podsumowaniem pracy uczniów może być schemat:
(Wpisujemy własne imię) powołuję Cię do swojej służby
IHS
EUCHARYSTIA ROZWA%7Å‚ANIE PISMA ZWITEGO CZYNY MIAOZCI
3. Zeszyt ucznia
Temat: POWOAUJE PIOTRA
Zapis stanowią dokończone przez uczniów zdania i schemat.
4. Praca domowa
Wyjaśnij, co znaczy być uczniem Jezusa, być wierzącym.
JEZUS DZIAAA I ZBAWIA. Podręcznik metodyczny do religii dla II klasy gimnazjum
© Wydawnictwo WAM, 2005
25. PAN I BÓG
I. ZAAO%7Å‚ENIA KATECHEZY
1. Cel katechezy
Ukazanie, że przyjęcie prawdy o zmartwychwstaniu Jezusa domaga się
wiary. Zachęta do refleksji nad wiarą w zmartwychwstałego Jezusa.
2. Treść orędzia zbawczego
Wyznawanie wiary w zmartwychwstanie Jezusa sprawia trudności lu-
dziom wszystkich czasów. Wszyscy Ewangeliści zgodnie podkreślają pew-
ne wątpliwości, które nurtowały uczniów i zwolenników Jezusa po usłysze-
niu pierwszych relacji o zmartwychwstaniu. Piotr i Jan pobiegli do grobu,
aby przekonać się o prawdziwości relacji Marii Magdaleny (por. J 20, 1-10),
Kleofas i drugi uczeń również musieli przejść kilkanaście stadiów, aby prze-
konać się, że Pan rzeczywiście zmartwychwstał (Ak 24, 34). Jednak tylko
św. Jan przytacza wątpliwości Tomasza, którego wcześniej kilkakrotnie
ukazuje jako życiowego realistę. Dla Tomasza śmierć i pogrzeb Jezusa były
rzeczywistością niepodlegającą dyskusji, dlatego prawdę o zmartwychwsta-
niu chciał poznać naocznie.
Przekonawszy się, że Jezus naprawdę żyje, Tomasz wyznał: Pan mój
i Bóg mój! Słowa te wyrażają chęć namacalnego przekonania się o praw-
dziwości zmartwychwstania. Tymczasem w zetknięciu się z Jezusem uwiel-
bionym następuje coś więcej: pełne wyznanie boskiej godności Jezusa. Spe-
cyficzny tytuł Pan Kyrios, który w tradycji judaistycznej był zarezer-
wowany dla Boga, a u chrześcijan dla Jezusa Chrystusa uzupełnia formalne
JEZUS DZIAAA I ZBAWIA. Podręcznik metodyczny do religii dla II klasy gimnazjum
© Wydawnictwo WAM, 2005
64 IV. Ukrzyżowany i Zmartwychwstały
stwierdzenie bóstwa Zmartwychwstałego. Tomasz odbył w jednej chwili
bardzo daleką drogę: ze sfery ludzkiej wzniósł się do sfery Bożej. Ten ob-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Pokrewne
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- katek.htw.pl
Studenckie Zeszyty Historyczne. 8, 2007. KrakĂłw UJ. ISSN 029 0465
The Best of Isaac Asimov Isaac Asimov(1)
William Tuning Terro Human Fuzzy 04 Fuzzy Bones
Marinelli Carol Dom nad morzem
Gary Schmitt Of Men and Materiel, The Crisis in Defense Spending (2007)
360. DUO Sanderson Gill Pragne tylko ciebie
Hitchcock_Alfred_ _PTD_07_ _Tajemnica_śÂ›piewajć…cego_w晜źa
17. Bennet Rebecca Namić™tnośÂ›ci 17 CieśÂ„ podejrzenia
02 Kochankowie i nieznajomi 1 ( Schuler Candace )
Asimov, Isaac Robot 08 Pebble In The Sky