[ Pobierz całość w formacie PDF ]

developpement des doctrines d'Aristote a nos jours, Paris 1929
46. Jossua J.P. Le Salut, Incarnation ou Mystere Pascal chez les Pères de l`Eglise
de s. Irénée a saint Léon le Grand, Paris 1968
47. Journet Ch. L'Eglise du Verbe Incarné. 2 t. Paris 1951
48. Journet Ch. Msza święta. Obecność Ofiary Krzyżowej, Poznań 1959
49. Jungmann J.A. MessÄ™. W: Sacramentum Mundi, t. 3, s. 424-439
50. Jungmann J.A. MessÄ™ im Gottesvolk. Bin nachkonziliarer Durchblick durch
Missarum Sollemnia. Freiburg Br. 1970
51. Jungmann J.A. Missarum Sollemnia. Eine genetische Erklarung der Römischen
MessÄ™, Freiburg Br. 1958
52. Archimandrit Kiprijan /Kern/. Jewcharistija, Pariż 1947
53. Konfrontacje ekumeniczne /Allmen, Baciocchi, Garonne, Klinger, Martimort,
Max Thurian, Tillard, Vagaggini, Zauner, Zizioulas/, Paris 1969-1970
54. Krąpiec M.A. Metafizyka, Poznań 1966.
55. Król E. Ofiara Krzyżowa według Apostoła Narodów, Kraków 1937
56. Leger R.M. Le Concept de Presence réelle dans 1'eucharistie d'apres st. Thomas
et ses principaux commentateurs, Montreal 1960
57. Lubac H. /de/. Katolicyzm, Kraków 1961
58. Megivern J.J. Concomitance and Communion. A study in Eucharistic Doctrine
and Practice. Friburg in Schw. 1962, New York 1963
59. Menessier AJ. S. Thomas d'Aquin  l`homme chrétien", Paris 1965
60. Merton T. The living bread, New York 1956
61. Metz J.B. Christliche Anthropozentrik. liber die Denkform des Thomas von
Aquin, Miinchen 1962
62. Miihlen H. Una Mystica Persona. Die Kirche ais das Mysterium der Identitat
des Heiligen Geistes in Christus und den Christen, Miinchen, Paderborn, Wien
1964
63. Napiórkowski S.C. Historia Ruchu Ekumenicznego /skrypt/ Lublin 1972
244
64. Neunheuser B. L'Eucharistie. I. Au moyen age et a 1'époque modernÄ™, Paris
1966
65. Nicolas M.J. Der Leib des Herrn, Aschaffenburg 1962
66. Parisse L. L'Eucharistie. "Memoriale de la Passion du Seigneur", Sao Paulo
1965
67. Perrin JM. L'Eucharistie. De l'Evangile a Vatican, Paris 1971
68. Philippe R.P. La Redemption par le Sang, 1959
69. Pylak B. Eucharystia sakramentem Mistycznego Ciała Chrystusa. Koncepcja
teologiczna św. Tomasza z Akwinu /maszynopis/
70. Rahner K. L'Eucharistie et les hommes d'aujourd'hui. Tours 1966
71. Richard L. Le Mystere de la Rśdemption, Tournai 1959
72. Różycki I. Podstawy Sakramentologii, Kraków 1970
73. Sakramenty Kościoła Posoborowego /zbiorowa/, Kraków 1970
74. Schillebeeckx E. Die eucharistische Gegenwart. Zur Diskussion über die
Realprasenz, Dusseldorf 1967
75. Schmaus M. Das eucharistische Opfer im Kosmos der Sakramente. W: Opfer
Christi und Opfer der Kirche, Dusseldorf 1960
76. Schlette H.R. Kommunikation und Sakrament, Freiburg Br. 1960
77. Schlette H.R. Die Lehre von der geistlichen Kommunion bei Bonaventure,
Albert dem Grossen und Thomas von AÄ…uin, Miinchen 1959
78. Sierguew J.I. Połnoje Sobranije Soczinienij. 4 t. S. Pietier-burg 1893-1894
79. Strąkowski H. Chrystus-Baranek w Piśmie Zwiętym, Lublin 1961
80. Zwieżawski St. i Jaworski M. Byt. Zagadnienia Metafizyki Tomistycznej,
Lublin 1961
81. Zwieżawski St. Zw. Tomasz z Akwinu: Traktat o człowieku, Poznań 1956
82. Max Thurian. Eucharistie. Einheit am Tisch des Herrn. Mainz, Stuttgart 1963
83. Tillard J.M.R. L'Eucharistie Paque de l'Eglise, Paris 1964
84. Tonquédec J Idei. Question de Cosmologie et de Physique chez Aristote et saint
Thomas, Paris 1950
85. Tyciak J. Wege óstlicher Theologie. Geistesgeschichtliches Durchblieke,
Bonn 1946
245
86. Verneaux R. La communication par signes, w: Saint Thomas d'Aquin
aujourd'hui, Paris 1963
87. Yitlette L. Foi et Sacrement, 2 t. De Saint Thomas a Karl Barth, Paris 1964
88. Vonier Abbot. The Collected Works, vol. II, London 1952
89. Wegenaer P. Heilsgegenwart. Das Heilswerk Christi und die virtus divina unter
besonderer Beriicksichtigung von Eucharistie und Taufe, Munster 1957
90. Wengier FJ. The Eucharist-Sacrament. Stevens Point. Wisconsin 1960
91. Winklhofer A. Eucharistie ais Osterfeier. Frankfurt am Main 1964
92. Zbiorowe. Drogi Zbawienia od Biblii do Soboru. Poznań 1970.
93. Korzystano poza tym z szeregu wypowiedzi drukowanych w czasopismach,
encyklopediach, słownikach itp. Wykaz skrótów, którymi oznaczono te druki, podano
wyżej.
246
OBJAZNIENIA SKRÓTÓW
Księgi Pisma św. oznaczano skrótami przyjętymi w I wydaniu Biblii
Tysiąclecia. Pisma Arystotelesa, Ojców Kościoła i pisarzy kościelnych oraz zródła
prawa kościelnego oznaczano w sposób przyjęty w nauce obecnej. Ponadto:
AAS  Acta Apostolicae Sedis
AFzE  Aktuelle Fragen zur Eucharistie, Munchen 1960
AK  Ateneum Kapłańskie
ASS  Acta Sanctae Sedis
BF  Breviarium Fidei, Poznań 1964
BT  Bulletin Thomiste
Conc.  Concilium
CT  Collectanea Theologica
DACL Dictionnake d`Archeologie Chrétienne et de Liturgie, Paris 1924 r
DC  La Documentation Catholique
DFC  Dictionnaire de la Foi Chrétienne, Paris 1968
DTC  Dictionnaire de Theologie Catholique, Paris 1909 n.
EF  Encyclopedie de la Foi, Paris 1965
EK  Encyklopedia Kościelna, W-wa 1873 n.
HD  Homo Dei
HGS  Histoire Génerale des Sciences, t. L, Paris 1957
IT  Initiation Théologique, t IV Paris 1956
KH  Kirchliches Handlexikon, 2 t. I  München, II  Freiburg, 1907, 1912
LThK  Lexikon für Theologie und Kirche, Freiburg in Br. 1957-1968
LIP  Laval Théologique et Philosophique
LV  Lumen Vitae
LeV  Lumiére et Vie
NRT  Nouvelle Revue Théologique
NV  Nova et Vetera
OCHOK  Opfer Christi und Opfer der Kirche, Dusseldorf 1960
OR  L'Osservatore Romano
247
PEB  Podręczna Encyklopedia Biblijna, 2 t., Poznań 1959
RBL  Ruch Biblijny i Liturgiczny
RF  Roczniki Filozoficzne RPL  Revue Philosophique de Louvain RSPT 
Revue des Sciences Philosophiques et Théologiques
RT  Revue Thomiste
RTK  Roczniki Teologiczno-Kanoniczne
RUO  Revue de l'Université d'Ottava
SJP  Słownik Języka Polskiego, W-wa 1958-1969
SM  Sacramentum Mundi, Freiburg in Br. 1967 n.
TJ  Theologisches Jahrbuch
TQ  Theologischer Quartalschrift
VS  La Vie Spirituelle
ZKT  Zeitschrift fiir Katholische Theologie.
248
OBJAZNIENIA TAUMACZA
/l/ Q. 73. Sakrament Eucharystii. Podstawowym sakramentem według św. Tomasza
jest Słów Wcielone. Z Niego czerpią swoją moc wszystkie środki, nazywane
sakramentami w czasach nowszych. W sakramencie Eucharystii, czyli w Misterium
Paschalnym, nawiązujemy kontakt bezpośredni z Chrystusem; stąd waga tego traktatu.
Materią sakramentu Eucharystii są składniki materialne, którymi posługuje się kapłan
przy jego realizacji. Aącznie z formą, czyli słowami wypowiadanymi przez kapłana
nad materią, materia ta stanowi znak uzewnętrzniający ten sakrament. Wyraz działanie
oznacza tu realizację celu Eucharystii. Przyjmującymi sakrament są wszyscy, którzy
stanowią przedmiot tego działania, wiec zarówno wierni, jak i kapłani odprawiający
mszę św. Realizacja sakramentu dokonuje się w ramach obrzędu określonego przez
Kościół. Obrzęd ten nazwaliśmy tu rytem (11; 13 XVI s. 119).
/2/ Wyraz zbawienie oznacza tu ocalenie człowieka przed bezpowrotnym upadkiem i [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • glaz.keep.pl