[ Pobierz całość w formacie PDF ]

niespodziewanych momentach;
b. dostrzeżenie przypadkowości towarzyszącej cierpieniu uchwyconej na obrazach poprzez
gest: otwieranie okna, jedzenie, chodzenie,
c. autorytet Starych Mistrzów (nie mylili się nigdy),
d. interpretacja cudownych narodzin(każde narodziny są cudowne, bożonarodzeniowa
atmosfera świąt),
e. starsi są pełni obaw, bo z faktem narodzin związane jest pózniejsze cierpienie,
f. narodziny Jezusa zapowiadają przyszłą nieuchronność jego cierpienia i śmierci,
g. zabawa jako zapomnienie o cierpieniu, biedzie, trudzie, (np. dzieci na łyżwach),
obojętność wobec cierpienia,
h. każdym narodzinom towarzyszy ból, cierpienie (dostrzeżenie sakralnego i fizycznego
wymiaru cierpienia)
4. Rola Mistrzów; związek poezji z malarstwem, 0-5
np.:
2
a. spostrzeżenie, że w malarstwie cierpienie ma swoje miejsce na obrazie (fragment
niezamalowanego płótna przeznacza się na cierpienie),
b. w życiu cierpienie samo znajduje sobie miejsce i czas (nie decydujemy o tym, jak Starzy
Mistrzowie),
c. interpretacja metafory  zaśmiecona dziura jako miejsca zwykłego, banalnego,
d. interpretacja metafory:  psy wiodą psie życie (ludzie określają swoje życie jako psie,
jeżeli jest nieszczęśliwe),
e. interpretacja  przerażającego męczeństwa (zwrócenie uwagi na rolę epitetu),
f. interpretacja  koń kata ociera o drzewo swą niewinną skórę (zgodna z ogólną wymową
wiersza),
5. Poetycka refleksja o obrazie Breughla, 0-2
np.:
a. odczytanie obrazu Breughla (spokój, odwrócenie od nieszczęścia, obok tragedii trwa
spokojne życie),
b. reakcja rolnika (zajęty ziemią, brak zainteresowania morzem, niebem),
c. interpretacja oświetlenia słonecznego (z punktu widzenia kosmosu, nic się nie stało),
d. upadek Ikara określony jako  rzecz zdumiewająca, chłopiec lecący z nieba ,
e. Ikar z obrazu to nie mitologiczny bohater, symbol, ale zwykły chłopiec,
6. Funkcjonalne wykorzystanie kontekstów, 0-2
np.:
a. plastycznego
b. innych.
8. Wnioski
pełne, 4
np.:
odniesienie siÄ™ do problematyki filozoficznej (motyw cierpienia) i estetycznej (rola sztuki),
częściowe, (2)
np.:
dostrzeżenie jednego z aspektów problematyki (filozoficznej lub estetycznej),
próba podsumowania, (1)
np.:
wskazanie różnych postaw ludzi wobec cierpienia.
II. KOMPOZYCJA (maksymalnie 2 punkty) Punktacja
Kompozycję wypracowania ocenia się wtedy, gdy przyznane zostały punkty za rozwinięcie tematu
- podporządkowana zamysłowi funkcjonalnemu wobec tematu, spójna wewnętrznie,
przejrzysta i logiczna; pełna konsekwencja w układzie graficznym, 2
- uporządkowana wobec przyjętego kryterium, spójna; graficzne wyodrębnienie
głównych części. 1
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
III. STYL (maksymalnie 2 punkty)
- jasny, żywy, swobodny, zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi; urozmaicona
leksyka, 2
- zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi, na ogół jasny; wystarczająca leksyka. 1
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
3
IV. JZYK (maksymalnie 8 punktów)
- język w całej pracy komunikatywny, poprawna, urozmaicona składnia, poprawne:
słownictwo, frazeologia i fleksja, 8
- język w całej pracy komunikatywny, poprawne: składnia, słownictwo,
frazeologia i fleksja, 5
- język w całej pracy komunikatywny, poprawna fleksja, w większości
poprawne składnia, słownictwo i frazeologia. 3
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
V. ZAPIS (maksymalnie 2 punkty)
- bezbłędna ortografia;
poprawna interpunkcja (nieliczne błędy), 2
- poprawna ortografia (nieliczne błędy różnego stopnia);
na ogół poprawna interpunkcja. 1
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
VI. SZCZEGÓLNE WALORY PRACY 0-4
4 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • glaz.keep.pl